Sabda RASULULLAH SAW: “Kesembuhan itu berada pada tiga hal, iaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api panas (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku berubat dengan kay” Hadis Sahih Al-Bukhari

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: "Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT" (Riwayat Ahmad dan Tabrani dari Samurah R.A)




Saturday 23 June 2012

Sejarah Perubatan Bekam



Didalam dunia perubatan Islam, ada 3 cara untuk kesembuhan iaitu madu, berbekam dan habbatus sauda. Bekam telah diketahui kehebatannya sejak berabad abad lamanya, bermula di dunia Arab dan berkembang di Cina dan telah diamalkan untuk merawat semua jenis penyakit.
Bagaimanapun, dengan berkembangnya perubatan moden, teknik berbekam telah dilupakan. Sejak itu, timbulnya pelbagai penyakit baru disebabkan oleh perubatan moden. Inilah kesilapan kita, meninggalkan pemulihan penyakit melalui bekam.

Bekam boleh dibahagikan kepada 2 iaitu bekam darah dan bekam kering. Bekam kering tidak mengeluarkan darah kotor, hanya mengeluarkan angin didalam badan. Bekam darah ialah bekam untuk mengeluarkan darah toksik dari dalam badan. Berdasarkan penyelidikan yang telah dijalankan, bekam darah berupaya untuk menyembuhkan lebih dari 72 penyakit di dalam badan. Jika anda ketagih dengan rokok atau alkohol, bekam mampu untuk membuang segala toksin ini, tanpa bantuan dari ubatan moden atau pembedahan.

No comments:

Post a Comment