Sabda RASULULLAH SAW: “Kesembuhan itu berada pada tiga hal, iaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api panas (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku berubat dengan kay” Hadis Sahih Al-Bukhari

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: "Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT" (Riwayat Ahmad dan Tabrani dari Samurah R.A)




Sunday 24 June 2012

Bekam untuk merawat keletihan dan Insomnia - DIY


Berbekam cara terbaik untuk melepaskan penat lelah dan keletihan melampau akibat kerja seharian. Badan kita memerlukan rehat yang secukupnya. Cara termudah adalah dengan berbekam. Anda boleh lakukan sendiri dirumah sekiranya tidak berkesempatan untuk berjumpa perawat islam. Setiap malam sebelum tidur, bekamlah dibahagian tengkuk dan bahu anda. Buat bekam angin sahaja. Perlu diingatkan, bagi mereka yang pertama kali berbekam, akan terasa perit sikit pada point point yang disedut. Itu adalah normal kerana cawan bekam sedang menarik keluar segala angin angin didalam badan. Selepas beberapa ketika, perit itu akan hilang dan anda akan berasa normal walaupun cawan bekam masih terlekat di tengkuk dan bahu anda.
Biarkan cawan bekam itu menyedut dalam 10 minit.Permukaan kulit akan menjadi sedikit merah kehitaman seakan akan melecur. Itu adalah normal.Semakin gelap kulit itu menandakan tahap keletihan anda yang tinggi.
Selepas berbekam, anda akan merasa ringan dan selesa disebabkan peredaran darah yang lancar. Bekam berfungsi untuk melancarkan peredaran darah. Anda akan tidur dengan lenanya. Oleh itu, bekam juga dapat menyembuhkan penyakit insomnia. DIY.

 

No comments:

Post a Comment