Sabda RASULULLAH SAW: “Kesembuhan itu berada pada tiga hal, iaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api panas (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku berubat dengan kay” Hadis Sahih Al-Bukhari

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: "Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT" (Riwayat Ahmad dan Tabrani dari Samurah R.A)




Friday 20 July 2012


RAWATAN BEKAM UNTUK PENYAKIT ASMA





Gejala awal penyakit asma adalah sesak nafas, sakit dada, batuk dan bunyi seperti wisel apabila menghembuskan nafas. Serangan asma selalunya berlaku disebabkan rangsangan seperti rangsangan alergen, alergic pada bulu binatang peliharaan, akibat pencemaran udara, perubahan cuaca yang sejuk dan senaman yang keterlaluan.Point bekam untuk asma ini sangat berkesan . Fungsi dari point bekam ini adalah untuk mengurangkan rasa sakit didada akibat penyempitan pembuluh darah atau rongga dada. Selain itu bekam di point ini dapat mengembangkan otot dada agar memberi keselesaan akibat otot tegang selama menderita asma atau sesak nafas. Bekam juga dapat mengurangkan kolesterol, darah kotor pada kawasan rongga dada, ini sangat penting untuk proses perawatan sel di sekitar dada. Bekam juga dapat menghasilkan hormon endorfin, setelah proses pengeluaran darah berlaku, tubuh akan mengeluarkan hormon endorfin, hormon ini untuk ketenangan atau kebahagiaan, ini sesuai untuk penderita asma.

No comments:

Post a Comment