Sabda RASULULLAH SAW: “Kesembuhan itu berada pada tiga hal, iaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api panas (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku berubat dengan kay” Hadis Sahih Al-Bukhari

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: "Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT" (Riwayat Ahmad dan Tabrani dari Samurah R.A)




Monday 9 July 2012

FAKTA ILMIAH MENGENAI BEKAM




Teknik innovative Bekam adalah suatu proses membuang angin atau darah kotor (toksin atau racun yang berbahaya dari dalam tubuh) melalui permukaan kulit. Hampir setiap orang mempunyai Toksin. Toksin-toksin ini berasal dari pencemaran udara, makanan yang tidak seimbang atau pewarna minuman dan makanan, zat pengembang, penyedap rasa, pemanis atau racun dari sayuran dan sebagainya.
Kulit manusia adalah organ atau daerah yang terbesar di dalam tubuh manusia, oleh itu banyak toksid atau racun berkumpul di situ. Berbekam dapat membersihkan darah yang mengalir di dalam tubuh manusia. Ini salah satu cara Mendetoksifikasi yang sangat berkesan/mujarab serta tiada kesan sampingan. Berbekamjuga sangat berkesan untuk melegakan atau menghapuskan kesakitan memulihkan fungsi tubuh/badan serta memberi harapan baru pada penderita untuk terus berikthiar mendapatkan kesembuhan.
Bekam bukanlah ciptaan atau rekaan manusia, Bekam adalah Sunnah Rasulullah SAW. Bekam datang dari wahyu melalui junjungan besar Nabi Mohammad SAW, maka tidak syak lagi bahawa banyak hikmah yang terkandung di dalam pengamalan ini.

No comments:

Post a Comment