Sabda RASULULLAH SAW: “Kesembuhan itu berada pada tiga hal, iaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api panas (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku berubat dengan kay” Hadis Sahih Al-Bukhari

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: "Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT" (Riwayat Ahmad dan Tabrani dari Samurah R.A)




Tuesday 10 July 2012

MEMBEKAM PESAKIT MIGRAIN DAN DARAH TINGGI





Dua hari lepas saya berkesempatan membekam seorang pesakit lelaki dan juga merupakan seorang pekerja Domino's Pizza. Masalah beliau ialah migrain dan darah tinggi. Beliau mengadu selalu mengalami sakit dibahagian kepala dan tengkuk. Untuk penyakit migrain dan darah tinggi, point bekamnya terletak di puncak kepala, belakang kepala , tengkuk serta bahu. Nasib baik pesakit telah mencukur kepalanya sebelum datang berbekam dan sedikit sebanyak telah memudahkan tugas saya untuk membekamnya.

Jadi,saya mulakan rawatan dengan membekam puncak kepala dan bahagian belakang kepala pesakit. Setelah dilakukan sedutan dengan kaedah bekam,darah kotor keluar agak banyak sekali iaitu setengah cawan di bahagian puncak kepala.Jadi saya melakukan sedutan sebanyak 4x demi mengeluarkan darah kotor dibahagian kepala dengan maksimum.

Kemudian saya membekam bahu dan belakang  pesakit sebanyak 7cup.2cup lagi saya bekam pada belakang kepala pesakit dan tengkuk ,jadi terlebih dahulu saya mencukur belakang kepala pesakit

Setelah selesai proses berbekam,saya bertanyakan kepada pesakit samada beliau boleh berdiri dan berjalan. Biasanya selepas berbekam dibahagian kepala, pesakit akan merasa sedikit terhoyong hayang. Ini adalah normal.Pesakit merasai kepala agak ringan sekali dan tidak rasa terhoyong-hayang lagi ketika berjalan.Itulah keajaiban perubatan sunnah nabi yang boleh menyembuhkan 76 jenis penyakit dengan serta merta...InsyaAllah

No comments:

Post a Comment