Sabda RASULULLAH SAW: “Kesembuhan itu berada pada tiga hal, iaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api panas (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku berubat dengan kay” Hadis Sahih Al-Bukhari

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: "Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT" (Riwayat Ahmad dan Tabrani dari Samurah R.A)




Thursday 26 July 2012

RAWATAN BEKAM UNTUK KENCING MANIS
























Dalam dunia perubatan moden,, penyakit diabetes atau kencing manis tidak boleh disembuhkan, cuma boleh di perlahankan agar tidak kronik. Tetapi dalam Islam ada hadis yang menyebut ”Setiap kali Allah menurunkan penyakit, Allah pasti menurunkan penyembuhnya. Hanya ada orang yang mengetahuinya dan ada yang tidak mengetahuinya.”(Abu Daud dan At-Tirmidzi). Anda harus yakin bahawa tanpa makan ubat pun anda boleh sembuh, cukup sekadar dengan berbekam, habbatus sawda dan istiqomah. Faktor lain yang penting adalah selalu bersukan, menjaga makanan dan tidak menggunakan gula putih/gula pasir. Titik-Titik Bekam untuk kencing manis :1. Point bekam Kepala . Titik bekam kepala ini untuk memperbaiki sel pangkreas yang rosak. Pesakit diabetes pada umumnya mempunyai masalah mengeluarkan insulin, hormon yang mengubah glukosa menjadi tenaga. 2. Point Bekam di tengkuk, bahu dan Pinggang. Ini adalah point bekam nabi. Fungsi nya adalah membuang toksin atau darah kotor yang ada disekitar jantung, kepala dan buah pinggang. Titik bekam sunnah Nabi adalah yang terbaik, kerana disitu terletaknya laluan penting darah, tempat pertemuan aliran darah. Jadi banyak darah yang dihasilkan. 3. Point bekam di lutut. Titik ini adalah titik sunnah Nabi juga. Kadar gula tinggi biasanya menyerang daerah kaki, maka titik ini mewakili titik pengambilan darah kotor di kaki. Titik kaki ini adalah titik potensi penyumbatan pada pesakit diabetis.

No comments:

Post a Comment